Herken mentale vermoeidheid (bij werknemers)

Herken mentale vermoeidheid Wanneer de klok 17.00 uur slaat, weet je niet hoe snel je de computer uit moet drukken en in de auto moet springen. Wanneer je dan in de auto zit, ben je heel erg opgelucht. Weer een dag overleefd.  Bij thuiskomst maak je met veel moeite en frisse tegenzin een maaltijd. Afwassen zit er niet meer in, je bent uitgeput. Je ploft op de bank, drukt de televisie aan en doet verder niks meer.

Wanneer jij je herkent in dit voorbeeld, wees je er dan van bewust dat dit lijkt op mentale vermoeidheid. Het zijn geen klachten die je moet negeren. We gaan even kijken naar een paar stellingen die mentale vermoeidheid weerspiegelen.

  • Je bent te moe aan het einde van de dag om huishoudelijke klusjes uit te voeren zoals het doen van de afwas.
  • Je hebt niet de energie om te gaan sporten of extra te gaan bewegen.
  • Je bent snel geïrriteerd of boos, je hebt een kort lontje.
  • Moeilijke beslissingen nemen vind je lastig.
  • Je ervaart concentratieproblemen.
  • Je gedachtegang is veelal negatief.

 

Onderzoek wat jouw mentale energievreters zijn

Wanneer je erachter bent gekomen dat je mentaal vermoeid bent, is het tijd om actie te ondernemen. Met de onderstaande tips ga je ver komen. Wanneer dit jou niet helpt om meer energie te krijgen, is het tijd om een professional in te schakelen. Vertel je huisarts wat je klachten zijn en zoek samen naar een passende oplossing.

 

Routine 

Het is niet in elke branche makkelijk toe te passen, bijvoorbeeld bij beroepen waarin je ook nachtdiensten moet draaien, maar routine kan ervoor zorgen dat je minder denkwerk hoeft te doen.

  • Ga naar bed en sta op rond dezelfde tijdstippen. En hoe groot de verleiding ook is, probeer dit ook te doen in het weekend. Je lichaam vindt een vast slaap- en waakritme erg prettig.
  • Plan voor jezelf sport- of beweegmomenten in. Plan bijvoorbeeld in dat je elke dinsdag en zaterdag gaan squashen met je buurman.

Denk eens na over de routines die jij kan toepassen.

 

Zorg voor minder afleiding 

Wanneer je veel moet schakelen, kost dit meer energie dan wanneer je een uur met één taak bezig bent. Je moet gaan zorgen voor minder afleiding.

  • Beantwoord op bepaalde tijdstippen je mail en laat je Postvak In niet de hele dag open staan.
  • Zet je telefoon op stil wanneer je een belangrijke taak moet uitvoeren. Even geen geluiden van berichten, mails en updates.
  • Luister eventueel rustige muziek.
  • Doe (als dit mogelijk is) de deur van je kantoor dicht tijdens focustaken

 

Zorg voor een goede ademhaling 

Wanneer we piekeren of stress ervaren, gaan we hoger in onze ademhaling zitten. Ons lichaam maakt ons klaar voor de strijd. Een strijd die we meestal niet voeren, maar die op deze manier wel energie kost. Onbewust heb je vaak een hoge ademhaling. Doorbreek dit door de focus te leggen op een buikademhaling.

Leg je handen op je buik en begin met een krachtige uitademing. Je voelt wanneer je weer wilt inademen, omdat je lichaam zuurstof nodig heeft. Als het goed is, voel je dan je buik in beweging komen.

 

Zorg voor meer buitenlucht 

Wanneer je even de tijd hebt, bijvoorbeeld tijdens je pauze, ga dan naar buiten. Sommige studies tonen aan dat mensen mentale energie krijgen wanneer ze buiten zijn. Een periode doorbrengen in de buitenlucht verlaagt het cortisol gehalte (cortisol is een hormoon dat in actie komt wanneer het lichaam in een stresssituatie denkt te zijn). Daarnaast verbetert een wandeling buiten ook het cognitief functioneren.

 

Meer weten? 

Gezonder-Nederland verzorgt workshops en trainingen die mentale vermoeidheid tegen kunnen gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *