Tips voor vitaler personeel

Tips voor vitaler personeel Vitaliteit wordt niet door slechts één factor bepaald. Het is een weerspiegeling van fysiek en psychisch welzijn. Een personeelslid dat vitaal is, zit vol interne energie. Dit wordt onder andere bepaald door tevreden zijn met het leven en zelfvertrouwen hebben.  De fysieke gezondheid heeft invloed op gezond ouder worden, maar de invloed van mentale gezondheid is vele malen groter.

Een vitaler personeelsbestand wordt gecreëerd wanneer er binnen het bedrijf aandacht wordt geschonken aan lichaam en geest.

Tips om de vitaliteit te verbeteren:

  1. Besteed aandacht aan beweging

Lichamelijke inspanning levert energie. Daarnaast kan een inspannende training zorgen voor een gelukkiger gevoel door de aanmaak van endorfine. Beweging is goed voor het fysieke aspect, maar het bevordert ook de mentale vitaliteit.

Tips om dit bij uw bedrijf te verbeteren:

  • Zorg voor lunchwandelingen
  • Faciliteer trainingen
  • Geef werknemers de vrijheid om overleg lopend uit te voeren
  • Ontwikkel een beloningssysteem wanneer personeel aan sport doet
  • Organiseer traploopweken, waarin de lift waar mogelijk wordt vermeden.

 

  1. Besteed aandacht aan gezonde voeding

Voeding heeft een grote invloed op de vitaliteit. Wanneer er eenzijdig en ongezond wordt gegeten, komt het lichaam langzaam maar zeker in protest. Het krijgt niet de juiste energie en kan daardoor niet optimaal presteren. Dit is terug te zien in een verminderde weerstand, daardoor vaak meer verzuim, een verminderde hoeveelheid energie en een verslechterde denkcapaciteit.

Tips om dit bij uw bedrijf te verbeteren:

  • Upgrade de kantine. Maak duidelijk dat het bedrijf een gezond voedingspatroon belangrijk vindt
  • Zorg voor fruit op het werk
  • Faciliteer workshops
  • Faciliteer de mogelijkheid om hulp te krijgen van een professional zodat het personeel kan leren wat gezonde voeding is
  • Organiseer een supermarkttour

 

  1. Besteed aandacht aan mentale vitaliteit

 

Wist u dat 1 op de 5 werknemers burn-out klachten heeft? 

 

Wanneer iemand even stress ervaart, is er niks aan de hand, maar wanneer dit langdurig voorkomt, lopen zij de kans om langduriger uit te vallen.

Door dit preventief aan te pakken binnen de organisatie, kunt u fors kosten besparen. Want wanneer personeel met een burn-out thuis komt  te zitten, is het verzuim gemiddeld 242 dagen.

Tips om dit bij uw bedrijf te verbeteren:

 

  • Benadruk het belang van de balans tussen werk en privé
  • Faciliteer workshops of programma’s over hoe men om kan gaan met werkdruk en stress

 

Nog meer tips:

 

  • Zorg dat het duidelijk is voor het personeel waar ze terecht kunnen bij het ervaren van klachten
  • Zorg dat de drempel lager wordt gemaakt om naar een professional te stappen
  • Wanneer de organisatie vitaliteit meeneemt als belangrijke pijler, zorg dan dat teamleiders, managers en directeuren het juiste voorbeeld geven.
  • Maak het bespreekbaar

 

Meer weten? 

Gezonder-Nederland verzorgt workshops en trainingen die de vitaliteit van werknemers kunnen vergroten en verzuim preventief tegengaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *